Coma de l’Orri – Gra de Fajol (23-08-15)

Pla de la Molina – Coll de la Coma de l’Orri – Gra de Fajol – Xalet Ull de Ter – Camí Vell – Pla de la Molina. 23 agost 2015.(Cristina, Pep, Montse, Josep i jo).

Sortida per entrenar una mica després de la parada d’aquest dos últims mesos, per poder fer amb tranquil·litat la ruta del dia de les estelades. Ens trobem amb en Josep i la Montse (terrassencs) al Pla de la Molina ja que ells tenen una bona furgoneta California i han dormit aquí.

Deixem el cotxe al petit aparcament que hi ha i comencem a caminar per la vora del riu fins a creuar el riu Ter per una passera de troncs. Com que hem tingut un agost plujós tots els rius i torrents porten un bon cabdal d’aigua, els prats són ben molls i l’herba molt verda. Passem el pla de l’Avetosa i anem pujant al costat del torrent de la Coma de l’Orri. Aquest camí no esta senyalat amb pintura, però si que en tot ell trobem una gran quantitat de fites, posades per alguns excursionistes, que fa impossible perdre’s ja que no en deixes una i ja veus la següent. El camí comença per la ribera esquerra de la riera de la Coma de l’Orri i al cap de poc ens porta a travessar-la sense cap problema. A mesura que ens

enfilem per la vall, les espesses pinedes de pi negre donen pas a un bosc més esclarissat on els arbres van perden alçada, fins desaparèixer enmig de prats alpins.

Seguim pujant, contemplant els diferent salts d’aigua del torrent, tot passant per les Jaces dels Marrans, del Cremat i del Mig, on la coma està més encaixonada entre les roques dels dos Gra de Fajol i els cims de les Borregues i Pastuira. Aquí fem una parada per esmorzar després de deixar enrere un ramat de vaques amb els seus vedells. Anem pujant fins a trobar font de les Serps de on encara brolla una mica d’aigua.

Passada la font ja som a la jaça de Dalt, on la coma s’obre mostrant l’ampli circ que conforma. Avui, i no se la causa, no trobem cap ramat de isards, que solen freqüentar aquests indrets possiblement per la poca gent que els pot molestar. L’únic es un grup de eugues que semblen posades expressament per donar una mica de vida als prats.

Arribem a dalt del coll, on com es costum ja bufa un vent bastant fort i emprenyador i podem veure una mica de boira que envaeix la serralada del Bastiments, Infern… Es una boira molt canviant degut a la força del vent. Ara girem cap a la dreta i per la carena ens enfilem fins al cim del Gra de Fajol. Com el vent cada cop es mes fort parem poca estona i una vegada hem gaudit de les vistes i fetes les fotos, agafem el camí de baixada , ara cap el coll de la Marrana.

Arribem al Coll de la Marrana i seguint endavant i passant per la dreta del refugi seguint per una pista d’esquí arribem al Pla dels Carlins on fem una parada per dinar. Un cop tips tornem a arrancar i anem baixant fins l’aparcament i telecadira, de la zona baixa de l’estació de Vallter i des d’aquest punt, agafem el camí que hi ha per sota la carretera i que segueix el curs del Ter per la seva riba esquerra, i que era el camí vell per pujar al xalet de Ull de Ter abans de la construcció de les pistes i de la carretera. Passant per la Jaça de les Eugues, la Creu d’en Martí, la Font del Saüc i el Pla de l’Estret arribem al punt de sortida.

Apa: salut, muntanya i independencia.

josep fortià

Fitxa técnica

Pla de la Molina (1667m) 8:05h – (esmorzar 31min) – Coll de la Coma de l’Orri (2495m) 3.17h – Gra de Fajol (2707m) 4:00h – Coll de la Marrana (2528m) 4:30h – (dinar35min) – Cami Vell (2022m) 6:18h – Pla de la Molina 7:11h.

Recorregut total 13,835km. – Ascensió acumulada 1179m. – Temps total 7:11 h.