Balmes de les Baconeres

Balmes de les Baconeres-Sant Miquel de Sorerols-Roques de la Bora Fosca-el Noguer-Balmes i Roques de la Corbera. 7 maig 2017

Pla de Can Codina – Les Baconeres – Sant Miquel de Sorerols – Roques de la Bora Fosca -Cingles de Santa Cília –Balmes de Corbera – Castell i Bauma de la Fossa.

L’inici d’ aquesta ruta és al Pla de Can Codina, al Km 4,5, a la cruïlla de la carretera de l’Esquirol a Tavertet i la que va a Cantonigrós. Aquí deixem el cotxe. Caminem en direcció al mas Trasserra i, després de passar; a mà dreta, el trencant de Sant Bartomeu, ens apropem al mas i continuem per una còmoda pista. Canviem aquesta pista per un corriol, a la nostra dreta, que transita pel serrat de can Tafura, a estones evident, i a estones no tant. Fins i tot en els últims trams abans d’arribar al mas Tafura ens hem embardissat un xic. De cop s’acaben els arbres i sortim a una zona amb terra pedregós, on girem a la dreta i en pocs metres topem amb una tanca, que obrim passant a veure el que queda del dolmen de Can Tafura.

La tomba està molt malmesa, només resten algunes lloses caigudes prop del que un dia va ser un túmul d’uns 7 – 8 metres de diàmetre, sobre el qual s’hi van trobar diverses restes humanes. De fet ja estava prou destrossada l’any 1961 quan fou localitzat i excavat per M. Cassany i J. Surroca. L’any 1963 ho feu R. Batista, expedició de la qual tenim els resultats, que determinen que era una cista rectangular amb unes dimensions de 1.60 metres de llargada màxima, 1.60 d’amplada i una alçada difícil de determinar, ja que en aquell temps ja li mancava la llosa de coberta; tot i això, li dóna una alçada màxima conservada d’1.15 metres.

En aquest dolmen, s’hi va extreure fragments de ceràmica a mà i dues ascles de sílex, a banda d’una llarga llista de restes antropològiques i fragments ossis corresponents als dos individus que van ser inhumats en aquest lloc.

Un serrat rocallós, entre els torrents de can Tafura i de les Valls i amb Mierons i Sant Miquel a banda i banda, ens espera per conduir-nos a les balmes de les Baconeres. ( Baconera= cort rural de porcs o bacons). El sobre d’una grandíssima roca amb unes espectaculars regates excavades per la paciència de la natura és el final del serrat. Tornem a la primera llosa i al començament a l’esquerra on una fita ens marca el corriol que amb una molt forta baixada i entrebancs ens porta a la Bauma Baconera 2 . Ara he llegit que a mà dreta, tal com anem, hi ha el baixant més fàcil al torrent. Un cop al torrent, remuntar la seva riba dreta, passar per sota una gran roca, i amb una petita grimpada entre la vegetació arribaríem a la Bauma.

Acabem de baixar fins el torrent pel camí estret que baixa sobtadament fins al torrent de les Valls o de Subiranes i seguir per un feréstec i verge sotabosc i ens trobem amb una llossa que ens deixa un petit pas per sota. Espectacular. Seguim uns metres al costat del torrent i ens enfilem a la nostra esquerra per una corriol que ens deixa a la Bauma Baconera 1. Trobem un escampall d’enormes penyals que formen caus i raconades. La balma principal està sota una enorme volada, tan extraordinària que per sota d’ella transcorre, en temps de pluges, un vertader torrent. Tot plegat es un indret molt feréstec i salvatge amb un caos de roques, penyes i amagatalls disseminats pel mig de la vegetació .

Sortim de les balmes per estrets corriols i, arribats a una ampla pista, girem a mà esquerra per resseguir la serra d’en Coll i passem a prop de les restes del castell de Sorerols, però no el visitem. Aquí trobem una pista que ve del Sobiranes i que agafem cap a la dreta i ens porta a l’església romànica de Sant Miquel de Sorerols, bonic exemplar romànic datat al segle XI, situat dalt d’un turó.

Les primeres notícies d’aquesta església es troben en la llista de parròquies del bisbat de Vic, entre 1025 i 1050, on apareix la parròquia de «Solerols». El 1061-1062 es torna a documentar en l’acte de consagració de Sant Romà de Sau. Tenim constància de la vitalitat de l’església durant els segles XI i XII. Amb la pesta negra, el cens que havia arribat a tenir 25 famílies es reduí a dues. Al segle XIV, degut a la despoblació, passà a ser sufragània de Sant Cristòfol de Tavertet. L’edifici consagrat el 1091 sembla que fou acabat més tard, en construir un campanar d’espadanya i apujar la coberta. En els segles XVII-XVIII, se li afegí una petita sagristia. Es un edifici d’una sola nau capçada a llevant per un absis semicircular. Davant l’església hi ha un tancat que correspon al cementiri. Coronant la façana de ponent hi ha un campanar d’espadanya amb dos arcs i coberta de lloses.

Continuem fins els miradors de les roques de la Bora Fosca amb curioses i arrodonides formes. Després de fer una petita exploració als cims de les arrodonides roques baixem fins la cova de la Bora Fosca. (Bora=cova). A la cova hi ha una reixa amb cadenat. L’estretor de la porta d’entrada no fa suposar la grandària del seu interior. Coneguda des de molt antic està formada per tres galeries independents, de les quals només una d’elles es pot visitar sense l’ajut de mitjans artificials. IMPORTANT: al mas Sobiranes deixen la clau de l’església i també de la cova de la Bora Fosca.

Continuem el camí i agafem un corriol que ens porta a creuar el Torrent de la Feu. En aquest lloc, un cop creuat el migrat torrent tenim una mica de dificultat per saber per on continuar, però ja el trobem al davant de on hem baixat. Te un inici sonat, ascendim uns metres pel mig del bosc a la recerca d’un camí travesser. El seguim cap a la nostra dreta fins a arribar a unes curioses roques que semblen grans bolets de pedra.

Seguint arribem al paratge de Santa Cília i les seves cingleres on podem contemplar en tota la seva magnitud el Pantà de Sau, el Puig de la Força, el Sot de Baià i el Morro de l’Abella. Continuem la pista passant per la casa del Noguer i traspassant la carretera de l’Esquirol a Tavertet, pugem per un corriol fins a sota de les roques de la Corbera (corbera= indret on nien els corbs) on trobem les balmes de la Corbera Vella. Reculem voltant tot el morro i pugem pel mig d’una torrentera i seguint a cap a l’esquerra arribem fins a la punta del morro de les Roques de la Corbera. És bon mirador amb molt bones vistes sobre els plans del Noguer i el Puig de la Força.

Seguidament anem a veure el Castell de la Fossa i la Bauma del mateix nom. Tot el que en queda del castell és un tros de paret que conserva dues curioses espitlleres enfocades cap el punt d’accés. És una sorprenent i impressionant balma penjada a mig cingle, i amb vistes a vol d’ocell de la casa de la Corbera, del Molí de Sobiranes i de la vall. Queden unes restes d’una paret pròpia d’un edifici defensiu que devia ser aixecada per protegir la balma. Més enllà, la balma es perllonga sobre l’abisme però arribar-s’hi resulta força arriscat. En el sostre de la balma es coneix un encaix de biga. També pel terra es veuen petits encaixos, com també n’hi ha un just abans de l’entrada, a terra, com si hagués travat una tanca de fusta. Desconeixem l’origen d’aquesta construcció. No hi ha documentat cap castell amb aquest nom i el de Sorerols es troba a tan sols 1 km en línia recta. El que sí sembla, a la vista de la ubicació i de les espitlleres, que la funció que va tenir va ser defensiva o de refugi , més que de pagesia. Desfem el camí que ens ha portat a la balma i un cop al pla continuem. Tornant a la carena i cap el N es troba Casacoberta, ara tristament abandonada com moltes altres cases. Poc abans d’arribar-hi es troben els pedregosos plans de l’Ayera Vella o Era Vella de Casacoberta, on hi ha també indicis de desaparegudes construccions. En aquest punt, surt un camí en direcció NO. que ens retornarà a la carretera, km 5.1.

Ruta espectacular i de bon fer, però cal un bon guia o portar GPS, tot i que en algun tram també perd el senyal.

josep fortià tor

Fitxa tècnica

Sortida Pla de Can Codina (801m) 8:19h – Can Trasserra – Dolmen – Can Tafura (733m) 1:17h – (esmorzar 15 min) – Les Baconeres (655m) 1:40h – Riera de les Valls, Pas sota la Roca (640m) 2:10h – Sant Miquel de Sorerols (762m) 3.36h – Cova de la Bora Fosca (638m) 4:00h – Taules de Pedra (688m) 4:30h – Cingles de Santa Cília (646m) 5:20h – El Noguer 5:45h – (dinar 30 min) – Balmes de la Corbera (743m) 6:40h – Castell de la Fossa (795m) 7:08h – Final 7:35h.- Recorregut 17km – Ascensió acumulada 600m.