El Corral de les Grateres (13 d’abril de 2014)

Sadernes – La Quera – Talaixà – Collada de la Masó – Pas de la barra – Feixa Ampla – Corral de les Grateres – Font del Soms – Coll de Sant Marc – Puig de Sant Marc – Coll de la Portellera – Baumes d’Uja – Coll de la Balmeta – Talaixà – Pont de Valentí – Sadernes. 13 abril 2014 –

Seguint el costum, a les sortides a aquesta Alta Garrotxa ens trobem a Argelaguer amb els companys que vénen de Figueres, Palamós i Olot. Un cop saludats, ens arribem en cotxe fins a Sadernes on el deixem a l’aparcament preparat al costat del lloc on hi ha la barrera que marca el límit de circulació en cotxe. Aquí comencem la caminada seguint la pista que, passant pel Pas dels Aures, ens apropa l’antic quart aparcament (ara tancat). Aquí ens desviem cap a l’esquerra agafant el camí que baixa cap a la riera de Sant Aniol, després de passar un cadenat que impedeix el pas de vehicles. Pel camí hem passat pel lloc on es va estimbar una màquina excavadora l’any passat i que encara és al fons de la vall esperant que algú la tregui d’allà. És difícil i diagnostiquem que si no la tallen a trossos la tasca és impossible. El fet és que aquí no si pot quedar. Ja ho solucionaran.

Estem a prop del Pont d’en Valentí. Traginers, contrabandistes, maquis, carboners, trabucaires… tots havien de travessar el Pont d’en Valentí per entrar a les terres altes de la Garrotxa. Alguns hi vivien o hi treballaven, uns pocs hi negociaven i també hi havia qui es dedicava a robar la gent de pas. De senders se n’obrien els justos per comunicar masos amb hostals i ermites, i no eren, precisament, camins planers. Els antics camins, diu, es van fer aprofitant les poques facilitats que els oferia l’orografia, resseguint graus, tarteres o els replans dels cingles. És aquesta la Garrotxa més aspra i esquerpa, més inaccessible, que sovint barra el pas al caminant amb gorges fondes i alts roquissars. També, però, és una Garrotxa espectacular i molt atractiva. Per la gent que va viure a la vall, però, aquest paratge, més que idíl·lic era prou dur.

Anem vorejant la riera de Sant Aniol on encara es pot veure la resclosa i la canal que duien aigua al molí… I alguns assuts que es van fer quan es treia fusta de la muntanya. Feien falta per crear un corrent d’aigua suficient per arrossegar els troncs. Després de passar la Farga i el Molí de Riu arribem a les Planes de la Muntada. Aquí agafem un corriol mig amagat que surt cap a la nostra esquerra i que sense entrar en els prats que envolten el mas, ens acosta molt a la casa de la Muntada. Anem seguint el corriol que passant per l’antic mas de el Puig ens porta fins a la Quera. Avui la masia és un munt de rocs, enclavada en el voltant esfereïdor dels cingles que l’envolten. Fou la casa forta del senyor de la Quera. Amb una capella, l’estructura correspon a una veritable fortalesa.

D’aquí anem al Coll de Talaixà i el petit nucli de Talaixà, on hi ha un rústec pal indicador de les diferents rutes que vénen a parar fins aquest indret. A la nostra dreta trobem el refugi lliure de Talaixà, antiga casa pairal adaptada per servir d’aixopluc als excursionistes, i un xic més amunt l’ermita preromànica de Sant Martí, datada el segle IX. Aquí trobem els senyals del GR 11 que ve del Bassegoda i es dirigeix a Beget. Des d’aquest punt, podem gaudir d’unes vistes espectaculars de l’entorn que ens envolta: pel cantó que hem pujat destaquen el Bassegoda, el Martanyà i els Cingles de Gitarriu i per l’altra banda, la Vall d’Hortmoier, la Serra de Bestracà i al fons a la dreta el Puig de Comanegra.

Des del nucli de Talaixà, iniciarem una diagonal vers el nord-oest per creuar les Collades de la Masó, i des d’on anirem resseguint el vessant sud-oest del Puig de Sant Marc fins superar el vertiginós Pas de la Barra, o Escaler de la Masó, on unes grapes de ferro ajuden a superar aquest mal pas. Per a més seguretat s’hi han instal·lat cordes fixes. Encara amb el front humit de les angúnies del pas, un xic més endavant, el camí canvia d’orientació i marxa definitivament vers ponent. Comencem a resseguir tota la base de les parets que formen el Cingle Ample fins arribar al Corral de les Grateres, una edificació mig a dins de la bauma, on suposem temps enrere també hi havia hagut bestiar. Ara ens arribem a la Font dels Soms, que pel nom ens fa pensar que devia estar envoltada d’alts oms que li feien ombra en aquest feréstec indret. Ara ens refresquem i agafem una mica d’aigua, la calor és intensa, i seguim cap el Pas dels Lladres. Per si de cas abans d’arribar-hi amaguem les carteres al fons de les motxilles. Ja som a sota el Puig de Sant Marçal on després de pujar-hi ens parem a dinar. Reposats i alimentats tornem agafar la marxa i de seguida arribem al coll de la Portellera. No és res més que un pas estret, una escletxa, entre dues parets baixes, no gens imponents. Com a curiositat administrativa, quan travessem aquesta escletxa ja no som a la Garrotxa, sinó a l’Alt Empordà.

Ara anem cap les Baumes d’Uja. Un petit tresor d’aquests que resten amagats a l’Alta Garrotxa. El paratge és feréstec i la font que l’acompanya (l’aigua surt de la roca) li dóna un aspecte encara més bucòlic. Després de reposar i gaudir del lloc, continuem cap el Coll de la Balmeta passant per sota les muralles del Pic de Sant Marc, enmig d’una fageda espectacular on el sender passa prop del caire, amb uns penya-segats que val mes no acostar-s’hi gaire, però l’espectacle de la natura és impressionant. D’aquí cap el Coll de la Balmeta i tornem cap a Talaixà. De Talaixà baixem cap el Pont d’en Valentí i a la pista que ens torna cap a Sadernes a recuperar els vehicles per tornar a casa on ens espera una bona dutxa i un bon sopar. Salut
Ester Fortià ortiz
Fitxa técnica: Guia Josep Figuls.
Sadernes (320m) 8:38h – La Quera (671m) 2h. – Talaixà (770m) 2:11h – (esmorzar 35 minuts) – Collada de la Masó (845m) 3:05h – Pas de la barra (922m) 3:35h – Feixa Ampla (893m) 3:50h – Corral de les Grateres (890m) 4:05h – Font del Soms (1083m) 4:33h – Pas dels Lladres (1174m) 5h – (pujada al Sant Marc i dinar 1h) – Coll de la Portellera (1016m) 7:05h – Baumes d’Uja (1000m) 7:10h – Coll de la Balmeta (1094m) 7:57h – Talaixà (791m) 8:30h – Pont de Valentí (347m) 9.10h – Sadernes (320m) 10.43h.
Recorregut 24km.- Ascensió acumulada 1200m.